peníze

Proč mít svoje peníze pod kontrolou a jak to udělat

Odpověď je jednoduchá.

Protože peníze si zaslouží naši pozornost.

Pokud máme jasný plán, chceme něčeho dosáhnout, pak nás tento plán drží na cestě, drží náš směr. A bude nás to motivovat, abysme se daného rozpočtu drželi. Představme, čeho chceme dosáhnout nebo mít za rok, dva nebo někdy později.

  • chcete doplatit hypotéku
  • splatit dluhy
  • cestovat
  • koupit auto
  • pořídit nemovitost
  • začít podnikat

Pak nutně potřebujeme mít přehled o svých financích.

penízeRodinný rozpočet a jeho plánování je prvním a řekla bych, že jedním z nejdůležitějších kroků ke svobodě.

Setkávám se s tím, že klientky by rády podnikaly, chtějí dosáhnout úspěchu, ale vůbec netuší, zda na to najdou v rozpočtu nějakou částku. Proto jsem se rozhodla provést vás rodinným rozpočtem, hlídáním rodinných financí a naučím vás, jak si plánovat finanční příjmy a výdaje. Pokud se to naučíme na těch rodinných či osobních, pak pro vás bude mnohem snadnější orientovat se ve financích podnikatelských.

Nastavit si rodinný rozpočet tak, abychom vycházeli s penězi a zároveň neměli pocit, že sobě nebo dětem něco upíráme, není jednoduché. Zejména v době snadno dostupných půjček a nákupů na splátky není jednoduché se udržet a výdaje plánovat. Přitom základní pravidla, která vedou k vyrovnanému rodinnému rozpočtu, jsou jednoduchá.

PRAVIDLA VYROVNANÉHO ROZPOČTU

Pravidlo č. 1 – PŘEHLED A PLÁNOVÁNÍ

Abychom mohli vytvořit rozpočet, je nutné mít přehled o všech penězích, ať již těch, které přitékají, tak těch, které odtékají.

Pokud bychom dostávali výplatu v hotovosti, měli bychom jasněji. Dnes však většina výplat přitéká na účet a je těžší je kontrolovat. Také proto, že platby kartou tolik „nebolí“.

Základem pro přehled je tabulka. Stačí obyčejná, v ruce napsaná nebo např. v Excelu nebo lze použít různé aplikace. To nechám na vás. Mně se nejvíce osvědčila tato tabulka v Excelu,

Do tabulky pak zapíšeme všechny nezbytné a pravidelné výdaje. Nezbytné a pravidelné jsou takové, které jsou nutné pro chod naší rodiny. Např. výdaje na domácnost (hypotéka nebo nájem, energie, atp.), dále pak výdaje za internet, televizi, automobil (leasing, pojištění, pohonné hmoty, údržba), výdaje za jídlo (nákupy, obědy ve škole), oblečení, obuv, drogerie, zábava (kino, výlety, koníčky, večere v restauraci atd.), cestování a dovolená, úspory

Pokud ve svých účtech nemáte úplně jasno, začněte právě tady. I když první nahlédnutí na zůstatek účtu bude nepříjemné, je pro vyrovnaný rodinný rozpočet klíčové.

PRAVIDLO č. 2. NEKUPUJI, NA CO NEMÁM

Toto je zcela zásadní pravidlo. Pokud se naučíte svoje peníze plánovat, předejdete pak nepříjemné situaci, že byste neměli peníze ve chvíli, kdy je budete potřebovat. Pokud plánuji, mám přehled, kdy mi peníze přijdou na účet a kdy z něj odchází a nestane se tak, že bych zapomněla na nějakou platbu. Rozhodně nenakupuji na splátky věci jako dárky, oblečení, dovolenou. Tyto výdaje plánuji a napřed si na ně nastřádám a pak si je teprve dopřeji.

Může však nastat situace, že se rozbije nějaký spotřebič, nebo třeba automobil, pak pokud jsem dobře hospodařila, měla bych mít rezervu, kterou teď mohu použít. Horší je situace, pokud jsem si nestřádala. Tomu se snažím všemožně předcházet, a pokud by tato situace přeci jen nastala, pokusím se půjčit buď od rodiny a co nejrychleji jim peníze vrátit nebo koupím na přechodnou dobu (než našetřím) nějaký použitý spotřebič, a když by bylo nejhůř, použila bych půjčku od banky, ale snažila se ji co nejrychleji splatit.

TIP: Pokud už si musíte půjčku vzít, vždy se nejprve ujistěte, že je pro vás výhodná.

PRAVIDLO č. 3. FINANČNÍ POLŠTÁŘ

Bez úspor se rodinný rozpočet neobejde. Je to ta nejdůležitější část, kterou se musíme naučit a kvůli ní vlastně plánujeme svůj rozpočet.

Pravidlo zní tak :

  • minimálně 10 – 20% z částky, která nám měsíčně přijde na účet, bychom měli spořit jako rezervu na nečekané události
    (rozbitý spotřebič, porucha auta,…),
  • dalších 10 – 30% z příjmů bychom měli odkládat na horší časy
    (nečekaná ztráta zaměstnání, dlouhodobá nemoc,…),
  • další ušetřené peníze pak na svoje dlouhodobější sny a přání
    (dovolená, nákup auta, nemovitosti,…).
content]

Tento finanční „polštář“ by měl být minimálně ve výši 3-5 měsíčních platů.

Samozřejmě čím více, tím lépe pro nás, a tím lépe se nám bude žít. Budeme se cítit svobodněji.

PRAVIDLO č. 4. HLÍDÁM, CO KUPUJI

Pokud už máme přehled, kolik peněz odtéká na povinné výdaje, odkládáme stranou rezervy a ještě nám něco zbývá, pak sláva, tyto peníze můžeme použít na zábavu a radosti. Přesto je však dobré, hlídat si kolik a za co utrácíte.

Tip: berte si pouze menší hotovost a platební kartu nechcete doma nebo si nastavte denní limit, předejdete tak nákupům věcí, které nepotřebujete.

PRAKTICKÉ TIPY:

Jsem částečně účetní a tahle „nemoc“ mne provází i mým rodinným životem. Musím mít přehled o našich financích a díky tomu mám dokonalý přehled, kde máme jaké rezervy, co si můžeme dovolit a na co si budeme muset nějaký čas počkat a našetřit.

Jak to dělám já, resp. my, jelikož jsem na to naučila i kluky.

Máme krabičku, do které dáváme všechny doklady, které jsme za den posbírali. Všude, kde nám vytisknou účtenku, si ji bereme. Když nevytisknou, pak máme v krabičce papír, na který zapíšeme výdaje bez dokladů, např. zmrzlina, svačinka a tak. Píšeme hned po příchodu domu, pak se téměř na nic nezapomene.

A jednou za čas, jak mám chvíli čas, sednu si k počítači, otevřu tabulku v Excelu, doklady roztřídím a zapíšu do tabulky.

Pravidelné měsíční platby mám zkopírované. Ty, které se platí 1x ročně nebo čtvrtletně nebo tak mám zapsané v měsíci, kdy se platí, ale je dobré s nimi počítat v měsíčním plánování a odkládat si je stranou. Hlavně pokud jsou částky větší a v měsíci by na ně nezbylo. Pak už dopisuji pouze platby dle dokladů.

Na konci měsíce mám přesný přehled kolik a za co utrácíme. Kde můžeme ušetřit.

Pokud si zvykneme takto zapisovat „každý“ výdaj, nebudeme mít problém najít prostor pro tvorbu naší rezervy.

Rozhodně doporučuji začít s domácím vedení financí ještě dnes. Pokud jste ještě nikdy nedělali přehled o svých penězích, budete zcela jistě překvapeni, kolik peněz se ztratí „v korunových a desetikorunových“ položkách. Pro začátek si berte všechny účtenky a zapište úplně každý výdaj, později, až získáte přehled, bude stačit hlídat pouze větší položky. To už poznáte sami.

Každá cesta ke svobodě začíná plánováním. Finanční plán vlastních příjmů a výdajů je prvním krokem ke svobodě.

A ještě prosba, napište mi do skupiny, jak se vám daří hlídat svůj rozpočet. Poraďte ostatním tipy, jak to děláte vy a co se vám osvědčilo. Uzavřená skupinka pro vás na facebooku zde:

Buďme ve spojení

Přeji ať se vám vaše sny a peněženky plní

Petra

Online kurzy a programy

Mentoring, mastermind a high ticket

Jsem business mentorka a koučka pro podnikatelky

Ukazuji podnikatelkám cestu, jak propojit jejich intuici s efektivními strategiemi online byznysu, vedoucí nejen k prosperujícímu podnikání v souladu s jejich pravou esencí, ale také k hluboké osobní transformaci. 

Spolu tvoříme MAGII ONLINE PODNIKÁNÍ, kde se srdce vášně a mysl strategie prolínají v harmonické symfonii, odkrývající nejen cesty k úspěchu, ale i k hlubokému osobnímu rozkvětu.
Jsem vaším průvodcem k tomu, abyste objevili nekonečnou sílu své intuice, a proměnili ji ve zlato vašeho byznysu.
Naše společná cesta je oslavou ženské síly, odvahy a kreativity, kde každý krok vpřed je krokem do světa, kde vaše podnikání kvete v souladu s vaší pravou esencí.

S klientkami pracuji na nastavení efektivních a skvěle fungujících strategií v souladu s naší hlubokou vnitřní moudrostí a jedinečnou energií každé z nás.

Můj příběh si přečtěte zde >>

Můžete mi napsat na e-mail: info@petratrnkova.cz

informace o aktuálních mentoringových programech naleznete zde>>

informace o aktuálních online kurzech naleznete zde>>
Komentáře
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hlasovalo
Inline zpětné vazby
Zobrazit všechny komentáře