Podnikatelský plán
Všechny předchozí kroky dnes sestavíme do základního podnikatelského dokumentu.
Původně jsem vás chtěla provést pouze základním dokumentem, tzv. lean canvas, což je velmi zkrácená verze podnikatelského plánu.
Po zkušenostech z předchozích kurzů jsem se rozhodla předat vám kompletní podnikatelský plán. Který můžete využít pro finanční žádosti v bance či pro jednání s investory. Předvším vám však tento dokument odhalí veškerá rizika vašich záměrů a v neposlední řadě ho budete moci používat každý rok pro stanovení vašich dalších podnikatelských plánů, snů a vizí.
Věřím, že tato plná verze, přestože je náročnější na zpracování, vám bude sloužit mnoho let.
A nebojte zase tak hrozné to nebude, jelikož spoustu věcí jsme si již připravili v průbehu naší společné cesty. Nyní už je vlastně pouze poskládáme do jednoho dokumentu :)
Nyní vám představím, jak se takový podnikatelský plán sestavuje, co vše je jeho obsahem a náledně naleznete dole odkaz ke stažení připravené šablony toho plánu a do ní poskládáte všechny vaše předchozí kroky.
Spoustu věcí, které budete do vašeho plánu potřebovat už byste měli mít připravených z předchozích lekcí. Pokud něco nemáte, dodělejte a doplňte.
Na konci této lekce tedy budete mít připraven váš první podnikatelský plán. Skutečný dokument, který odstartuje cestu k vašemu podnikatelskému snu.
Pokud vám něco není jasné, někde jste se ztratili, s něčím potřebujete pomoci, poradit, stále jsem zde pro vás. Stačí mne pouze označit v příspěvku na facebooku či napsat mail dotazy@petratrnkova.cz
Postup sestavení podnikatelského plánu
1. Titulní strana
- název společnosti
- zakladatel společnosti – jména společníků
- datum (předpokládaného) založení podniku,
- nosná podnikatelská myšlenka,
- poslání podniku,
- účel podnikatelského záměru,
- kontaktní údaje, IČO, sídlo
2. Shrnutí
Jasně, stručně a výstižně shrňte celý podnikatelský plán. Vyzdvihněte hlavní myšlenku, přínosy podnikání. Shrnutí je nejdůležitější částí dokumentu, zde se investor rozhoduje, zda projekt bude číst celý.
Mělo by zde být uvedeno:
podnikatelský záměr - stručně popište zaměření podnikání, charakterizujte o jaký produkt či službu jde, definujte trh a cílovou skupinu zákazníků
faktory úspěchu – vyzdvihněte přednosti projektu, popište svoji konkurenční výhodu, čím se odlišíte od ostatních a přidanou hodnotu pro zákazníka
podnikové cíle – specifikujte vizi a strategii, kde chcete firmu vidět za rok i deset let, tedy v krátkodobém i dlouhodobém horizontu
3. Profesní a osobní údaje o vlastnících firmy
Je nezbytné představit všechny osoby, které za projektem a společností stojí. Řada bank a investorů posuzuje podnikatelské plány právě podle osob, které jsou zodpovědné za vedení projektu.
Moje doporučení: Uveďte pracovní i osobnostní předpoklady, zkušenosti z oboru či další dovednosti každé významně zainteresované osoby.
4. Popis podniku
Obory podnikatelských činností (živnosti) zde je nutné uvést všechny živnosti, které budete při svojí činnosti využívat. Více o živnostech, kam přesně zařadit svůj obor, co musíte splnit, najdete v bonusech.
Právní formu podnikání vybírejte podle počtu společníků, organizační struktury, oblasti podnikání nebo počtu zaměstnanců. O vhodné formě je dobré poradit se s daňovými poradci, právníky, s někým kdo vám vysvětlí výhody jednotlivých typů podnikání z odborných hledisek. Zamyslete se také, jakou máte představu o vedení společnosti a o rozdělování pravomocí pro jednotlivé oblasti.
Pokud ještě nemáte ujasněnu formu, můžete mne kontaktovat, ráda vám v této oblasti pomohu info@petratrnkova.cz
Lokalita sídla či provozovny ovlivňuje vaše podnikatelské aktivity. Podívejte se na místní konkurenci a nabídku doplňkových služeb v dané lokalitě. Pokud budete nabízet kosmetické služby, je dobré vědět, kde je nejbližší kadeřnictví, navázání spolupráce může být oboustranně výhodné. Zamyslete se nad tím, zda se v uvedené lokalitě pohybuje, bydlí, pracuje vaše cílová skupina zákazníků.
Při výběru objektu je důležitá nejen výše měsíčního nájmu a předpokládaná výše kauce, ale také to, kolik budete muset do provozovny investovat před otevřením. V podnikatelském plánu se uvádí sídlo společnosti i adresa provozovny, popis lokality, kde se nachází, a důvody, které vedly k výběru daného místa.
Majetkoprávní vztahy – popis majetku podniku,
Historie podniku – vznik firmy, významné mezníky, diagram vývoje firmy z hlediska finančních ukazatelů,
Organizace podniku – systém řízení, vymezení kompetencí a personální obsazení,
Fungování podniku – administrativa, provozní doba aj.,
Způsob vedení účetnictví je dán legislativně dle typu podnikání. V závislosti na velikosti společnosti je nutné zvážit, zda zaměstnat vlastní účetní, najmout externí účetní nebo zvládnete sami.
Povinnost platit „zákonné pojištění odpovědnosti zaměstnavatele za škodu při pracovním úrazu nebo nemoci z povolání“ vám vznikne, pokud zaměstnáte alespoň jednoho zaměstnance. Výše pojistného se vypočítá dle zařazení činnosti dle Odvětvové klasifikace ekonomických činností (OKEČ). Kromě zákonného pojištění můžete zvolit i další komerční pojištění, např. pojištění klíčových osob, pojištění majetku, pojištění podnikání, a další dle vašeho oboru.
Dopady činnosti na životní prostředí, uplatňované postupy pro bezpečnost práce, a další předpisy, které souvisí s vaším konkrétním podnikáním.
5. Popis podnikatelské činnosti
Stručně popište cíl projektu – výrobek, službu, kterou budete poskytovat a velikost trhu. Budete se orientovat na existující trh nebo vyplníte mezeru na trhu. V čem je vaše přidaná hodnota pro zákazníka a investora. Čím se odlišíte od konkurence.
6. Popis výrobku, služby - výrobní plán
Uveďte vlastnosti, technické parametry, náročnost výroby a materiály, ze kterých bude výrobek vyráběn. (Podrobnější popis můžete uvést v technické dokumentaci v příloze.)
U služby specifikujte, co budete k jejímu poskytování potřebovat, kde se bude poskytovat. Definujte co možná nejpřesněji svou konkurenční výhodu.
Při vstupu na trh je vždycky důležité nabídnout zákazníkovi „něco navíc“. Může být z oblasti kvality, dostupnosti, šíře doplňkových služeb, nemusí to být a neměla by to být pouze nižší cena. Buďte objektivní a podpořte své tvrzení průzkumem.
7. Průzkum trhu - zákazníci, konkurence
Průzkum trhu je nutný pro každou firmu bez ohledu na velikost, je neodmyslitelnou součástí marketingového systému a pro určení marketingových nástrojů.
Měl by vám dát odpověď na otázky:
- Co vyrábět, jaké služby nabízet
- Kolik vyrábět, v jaké kvalitě – posouzení z hlediska krátkodobého i dlouhodobého
- Komu a kde prodávat
- Postavení na trhu – analýza konkurence, analýza silných a slabých stránek podniku, analýza příležitostí a hrozeb vnějšího prostředí podniku, (SWOT analýza), podíl na trhu aj.,
- Charakteristika trhu, na kterém firma působí – analýza odvětví, vývojové trendy a potenciál trhu, vymezení cílové skupiny (cílového zákazníka).
- Kdo je váš zákazník, cílová skupina – poznejte ho
- Kdo jsou vaši konkurenti – poznejte je detailně
Zmapujte si trh, na který chcete vstoupit. Sledujte trendy ve sledované oblasti, nároky zákazníků, jak silné konkurenci budete čelit. V čem je vaše konkurence dobrá a jaké má mezery? Pomůže vám to vymezit se vůči ní a posílit svou hodnotu směrem k zákazníkovi. Podívejte se i na způsob, jakým své služby/výrobky propaguje a na jakou cílovou skupinu se zaměřuje. Srovnejte si ceny konkurence.
Moje doporučení:
Pokud jste malá firma, nesnažte se konkurovat velkým firmám, stejně je téměř nikdy nemůžete dohnat. Naopak se zaměřte na úzce a přesně vybraný, specifický okruh zákazníků, klientů. Najděte co nejpřesněji svého konkrétního zákazníka, představte si ho, pojmenujte si ho, nakreslete si ho. A k němu zaměřte svoji pozornost. Pro velké firmy jsou tyto specifické skupiny zákazníků příliš malé, a proto jejich obsluha je nedostatečná, tam je prostor pro vás. J
Můžete konkurovat vysokou kvalitou. Nabídněte zákazníkovi něco navíc, získejte si jeho přízeň.
SWOT analýza
Tu máte již zpracovánu z předchozích lekcí, nyní ji můžete použít.
8. Zajištění potřebných vstupů a dodavatelů
Pozor při výběru dodavatelů. Oslovte jich více a zjistěte si podmínky spolupráce. Vyberte hlavního dodavatele pro každý potřebný vstup a to zejména pro ty vstupy, které jsou pro vás významné, a tvoří velkou část nákladů nebo jsou pro výrobu klíčové. Myslete i na náhradní řešení.
- potřeby – budovy, stroje, materiál, energie, technologie, zaměstnanci (pracovní místa, výše mezd), ostatní výdaje,
- logistika – jak budete zajišťovat dopravu materiálu, zboží, služeb od dodavatelů a následně k zákazníkovi – zásilkovna, pošta, dopravci, vlastní automobil
- dodavatelé – sepište seznam klíčových dodavatelů
- externí spolupracovníci, odborníci a poradci
9. Časový harmonogram
Sestavte si harmonogram činností, které vás čekají a jak dlouho asi budou trvat. Užitečné je stanovit si kontrolní body, podle kterých poznáte, že vše běží podle plánu nebo naopak něco nestíháte.
- příprava na podnikání – shromažďování informací, tvorba podnikatelského záměru
- založení podniku
- zajištění finančních zdrojů do začátku podnikání
- zajištění technologií, dodavatelů, lidských zdrojů aj.
- zahájení činnosti (prodej výrobků, poskytování služeb)
10. Marketingový plán
Bez propagace to nepůjde, rozmyslete si proto vhodnou formu, množství investovaných peněz a cíle, kterých chcete dosáhnout (ať už to bude tržní podíl nebo třeba procento zákazníků, kteří vás budou znát).
- nákup, dodavatelé
- způsob a plán prodeje (prodejní strategie)
- cenová politika, financování
- propagace – nástroje, náklady na propagaci
- distribuční cesty, místo střetu setkání poptávky s produktem, odběratelé, doprava, skladování
Moje rada:
Na zahájení podnikání budete nutně potřebovat finance na propagaci. Bude nutné zviditelnit vaši firmu i váš produkt či službu. V dalším průběhu budete muset průběžně investovat určitou částku na propagaci. Je dobré si vyčlenit nějakou částku v rozpočtu a pravidelně investovat do zviditelňování, propagace a udržování si pozice na trhu.
11. Stanovení ceny
Správné nastavení cen je jeden z klíčových faktorů úspěchu. Nejdříve sečtěte všechny náklady včetně platů zaměstnanců nebo plateb za elektřinu. Pak si stanovte minimální a průměrnou marži, aby byl váš projekt ziskový. Musíte se rozhodnout i o tom, zda budete nejlevnější z konkurentů, nebo si stanovíte cenu vyšší a dodáte lepší kvalitu. V případě vyšší ceny najděte argumenty, kterými přesvědčíte zákazníka, proč má takovou cenu respektovat. To pomůže při propagaci produktu.
Tip:
Při tvorbě ceny se zaměřte na svoji cílovou skupinu a cenu jí přizpůsobte.
Hrajte si s variantami akčních nabídek, množstevních slev, bonusů.
12. Personální zdroje
Pokud váš projekt bude vyžadovat další lidi, zaměstnance, personál. Sepište si popis pracovních pozic, co je náplní jejich práce, co od nich očekáváte, jakou mají mít zaměstnanci kvalifikaci. Jaké budou potřebovat pomůcky, nářadí, nástroje (počítač, telefon, auto, pracovní oděvy, vizitky, pracovní stůl, židle, …) Stanovte výši mzdy, kterou jim budete vyplácet (připravte si rozpětí min-max, pomůže vám to při pracovních pohovorech s uchazeči. Náklady na zaměstnance i na zřízení pracovního místa zahrňte do finančního plánu.
- Popis pracovní pozice
- Název oddělení a název pracovní pozice
- Vůči komu je odpovědná
- Mzdový rozsah (základní plat, pohyblivé složky, příplatky, benefity)
- Popis práce a povinnosti
- Krátkodobé a dlouhodobé cíle
- Požadované dovednosti a znalosti
13. Finanční plán a financování projektu
Samostatnou kapitolou přípravy podnikatelského záměru je podnikatelská rozvaha, tedy finanční plán, který konkretizuje potřebu financí na nákup nezbytně nutných strojů, zařízení a vybavení, bez kterých se neobejdete při zahájení podnikání, a zároveň potvrzuje, zda jste podnikáním schopni náklady pokrýt a dosahovat zisku.
Vypracování finančního plánu podnikání není jednorázovou záležitostí. První pokus o finanční plán často poukáže na slabiny celého podnikatelského záměru. Vypracujte více variant s různými předpokládanými příjmy a výdaji. Zkoušejte a vyberte tu, která vám nejvíce vyhovuje a zároveň je reálná, tu se snažte naplnit.
Pokud nechcete počítat více variant, pak doporučuji sestavit plán, který počítá s horší variantou. Tedy vyšší náklady a výdaje a nižší příjmy a zisky, než byste očekávali. Jen tak se můžete částečně ubránit možnému zklamání, že podnikání nejde tak skvěle.
Pro finanční plán je dále klíčové, aby byl vodítkem při dosahování stanovených cílů v různých stádiích rozvoje podnikání. Zásadní pro něj tedy je, že musí odpovídat skutečnosti.
Finanční plán má dvě části: zakladatelský a provozní rozpočet.
- V zakladatelském rozpočtu (zahajovací rozpočet) shrňte výdaje potřebné k rozjezdu projektu a výdaje/příjmy, náklady a výnosy v prvním roce.
- Provozní rozpočet (prognóza finančních toků) si pak stanovte na začátku každého účetního období.
Vycházet můžete ze skutečnosti minulého období a zahrnout změny, které plánujete. Průběžně sledujte skutečné výdaje a příjmy v průběhu roku. Nákladovou a výnosovou stránku hospodaření vám bude sledovat systém nebo účetní.
- rozpočet zahajovacích výdajů (založení podniku, zřízení provozovny aj.),
- rozpočet měsíčních nákladů (provozních),
- předpokládaný finanční výsledek – výnosy, prodej,
- tok hotovosti na 1 rok (po měsících) a plán na 5 let
- zisky a ztráty,
- účetní výkazy – bilance, výsledovka, rozvaha aj.
POČÁTEČNÍ VÝDAJE
Sestavte si jednoduchou tabulku, kde uvedete všechny položky, za které budete muset zaplatit. Pak si zvolte období (např. den, měsíc, rok) a pokuste se odhadnout finanční částky, za které pořídíte každou konkrétní položku ve vaší tabulce. Pak proveďte součet všech částek a máte odhad prostředků, které budete muset do podnikání vložit předem a zároveň odpověď, kolik budete muset v daném období vydělat, abyste neměli ztrátu. Je to poměrně jednoduchá technika, je ale také možné, že své předpokládané výdaje budete muset časem ještě přehodnotit.
Tabulky finančních plánů k vyplnění už máte připraveny z předchozích lekcích - Podnikatelské počty a Bonus 2 - Podnikatelské finance. Nyní je stačí pouze přenést do připraveného Podnikatelského plánu k vyplnění, který je také součástí tohoto kurzu.
FINANCOVÁNÍ PROJEKTU
Svůj projekt můžete financovat buď z vlastních, nebo cizích zdrojů. Mezi nejčastěji využívané cizí zdroje patří bankovní úvěry, finanční leasing. V této části vypište všechny možnosti, jak budete financovat váš podnikatelský záměr. Podklady a varianty financování byly uvedeny v lekci Podnikatelské počty.
14. Rizika projektu - Závěr a hodnocení
Na závěr musíte zhodnotit rizika, která v sobě skrývá každý projekt. Čím detailněji, podrobněji a kvalitněji sestavíte podnikatelský plán, tím spíše se vám podaří riziko snížit. Ptejte se, co se může pokazit, jaká je pravděpodobnost, že se to stane, jakou budete mít ztrátu? Co můžete udělat, abyste se riziku vyhnuli? Co budete dělat, pokud riziko nastane? Kdo zajistí preventivní opatření a přípravu krizových scénářů?
Odhalit rizika i možnosti růstu vám pomůže i SWOT analýza. Tato analýza se dělá pro různé obory, a i když zní možná příliš odborně pro otevření cukrárny v malém městě, pomůže vám. Je to jakási cestovní mapa pro vaše myšlenky, proto jsem ji pro vás připravila jako bonus této knihy. Naučte se s ní pracovat, je to skvělý pomocník nejen v podnikání. Může vám být k užitku i v osobním životě. Více v předchozích lekcích.
Přílohy:
- certifikáty, osvědčení, patenty aj.,
- mapa umístění provozovny,
- propagační materiály,
- nájemní smlouva,
- smlouvy s dodavateli a odběrateli
- smlouvy se zaměstnanci aj.
Každý rok znovu
Na závěr důležitá poznámka:
Podnikatelský plán je „živý dokument“, pomůže vám průběžně kontrolovat, jak své vize a plány naplňujete.
Aktualizujte proto svůj podnikatelský plán alespoň jednou za rok.
Pracovní listy ke stažení:
Nejdou vám dokumenty stáhnout?
Napište na dotazy@petratrnkova.cz a vyřešíme to. :)