Reklama a marketing
V této části se zaměříme na základy reklamy a marketingu.
Chcete-li úspěšně prodávat své produkty či služby, potřebujete vědět, kdo je váš ideální zákazník, tedy kdo bude od vás nakupovat. To vám pomůže následně zvolit vhodné nástroje i napsat sdělení mířené přímo k vašemu zákazníkovi. Tím si usnadníte celý marketingový proces a ušetříte si spousty peněz za nefunkční či špatně namířenou reklamu.
Ve 2.lekci tohoto kurzu jste měli za úkol nalézt svého srdcového, ideálního klienta. Nyní je potřeba přizpůsobit naši reklamu a celý marketing právě pro něj.
Reklama a marketing
Aktivitám, které podnikáme proto, abychom vzbudili poptávku po svých službách či výrobcích, říkáme marketing.
Na začátku máme PRODUKT (náš výrobek či službu), ten má nějaký užitek pro klienty, má svoji značku, balení, kvalitu, vzhled, doplňkové služby. Na všechny tyto vlastnosti bere ohled marketing a už při výběru produktu je dobré přemýšlet i z marketingového hlediska. Tedy např. do čeho zabalíme náš výrobek, aby byl pro zákazníka lákavý. Abychom v něm vzbudili touhu si náš výrobek koupit. Kvality výrobu či služby mohou být velkou konkurenční výhodou a i toto má vliv na marketing.
Tento produkt budeme nabízet na trh za nějakou CENU (cenotvorba vás čeká v příští lekci), ve které je třeba zohlednit výrobní náklady, náklady na distribuci, zda budeme nabízet v nějakých akcích, balíčcích, vytvoříme ceníky, slevy, možnosti plateb. Toto všechno je výsledkem marketingových technik.
Každý produkt má svoji DISTRIBUCI tedy cestu k zákazníkovi. Zde je logistika, způsoby dopravy, zprostředkovatelé, prodejní místa, e-shopy.
A dostáváme k nástrojům PROPGACE, které zajistí, aby se zákazník o produktu dozvěděl, aby ho zaujmul. Zde jde tedy především o reklamu a podporu prodeje.
Co je cílem marketingu?
Výběr vhodného způsobu reklamy a propagace je důležitým rozhodováním v rámci marketingu každé firmy. Chcete-li budovat dobré jméno své firmy nebo značky, podpořit loajalitu zákazníků, či rozšířit povědomí o nové službě nebo produktu, je potřeba vybrat marketingové mástroje, které vám v tom pomohou, musí však být efektivní. To znamená, že ne každý typ reklamy je vhodný pro každého.
Aby reklama fungovala...
je potřeba se na ideálního klienta podívat ještě blíže. Mělo by vás zajímat především toto:
1. jaký problém řeší? Co ho opravdu trápí?
Lidé si váš produkt nebo službu kupují proto, že mají nějaký problém, který jim díky vašemu produktu či službě pomůžete vyřešit. Pokud víte, jaký problém mají, dokážete ho přesně pojmenovat, máte polovinu marketingové práce hotovou.
např. potřebuji se rychle najíst, vyřeší to fastfood, bolí mne záda, vyřeší to masáž.
2. bojí se něčeho? Jaké největší obavy zažívá?
Strach má na naše chování mnohem větší vliv, než jsme si ochotni připustit. Zamyslete se, jak vypadají obavy vašeho zákazníka. Co by se mu mohlo stát v souvislosti s vaším produktem či službou? Nemusí jít hned o život. Stačí, že jeho nový účes nebude vypadat dobře, bude mít obavy, že něco sám nezvládne, počítač přestane fungovat. Úrazové pojištění, autoalarmy, bezpečnostní dveře, antivirové programy i helmy na kolo. To všechno jsou produkty, které nakupujeme převážně ze strachu a které nás mají chránit. Pokud pochopíte zákazníkovy strachy, víte, které parametry produktu či služby jsou důležité. A jaký typ sdělení váš klient potřebuje k tomu, aby od vás nakoupil.
3. po čem touží, jaké jsou jeho sny?
Mnoho věcí nakupujeme proto, že chceme být lepší, krásnější, chytřejší, úspěšnější a bohatší nebo tak chceme alespoň vypadat. Jaký je výsledek, kterého lze s pomocí vašich produktů a služeb dosáhnout? Právě touhy mohou být tím, co vaše zákazníky odlišuje od klientů konkurence.
Pokud učíte cizí jazyk, motivací pro klienta může být to, že se lépe domluví na cestách, nebo najde lépe placenou práci, bude moci snadno cestovat.
4. proč nakupuje právě u vás?
Co vede vašeho klienta k tomu, aby nakupoval právě u vás? Nabízíte mu něco navíc oproti vaší konkurenci? Máte pro něj nějaké výhody? Jaké to jsou? Co mu přináší nákup právě od vás. Ptejte se svých zákazníků, čím jste je zaujali, to pak využijte pro přilákání nových. Často mohou být tím rozhodujícím faktorem věci, které bychom vůbec nečekali. Může to být váš zájem, úsměv, příjemná atmosféra,...
3. jaký má "spouštěč"?
Spouštěč je motiv, něco, co zákazníka přiměje k akci, tedy k rozhodnutí nakoupit.
Nyní znáte motivy, které vedou zákazníky k nákupu a jdeme se podívat na to, jaké možnsti propagace máme.
Jak se zviditelnit a propagovat
Internet má mnoho možností prezentace vaší firmy.
- Vlastní webové stránky jsou skutčně stále mocným nástrojem a já je využívám nejvíce. Společně s dalšími nástroji.
- Neplacené zápisy v katalozích (Seznam.cz, Google apod.)
- Placené zápisy v katalozích a vyhledávačích
- PPC reklama, kontextová reklama (Google AdWords, Sklik, AdFox, eTarget apod.)
- Reklamní bannery
Tisk - Zde bude záležet na vašem produktu. Pro někoho může být zajímavá možnost prezentace v odborných médiích, můžete psát odborné články, a tím se zviditelnit u svých cílových zákazníků. Pokud máte nějaké konkrétní místo, pak může být také reklama v regionálních médiích zajímavou formou.
Rádio - Reklama v rádiu, především tom regionálním, může přicházet v úvahu, když plánujete nějakou zajímavou akci pro vaše ideální zákazníky.
Televize - Porozhlédněte se, jaké máte možnosti prezentace v drobných regionálních a kabelových televizích.
Další možnosti:
- E-mail marketing - Rozesílání emailů
- Call - Přímé telefonní hovory
- Soutěže o ceny
- Pořádání akcí pro významné zákazníky
- Sponzorování
- Reklama prostřednictvím vlastních výrobků
- Dobrá pověst
- Osobní doporučení zákazníků
- Účast na výstavách
- Vzorky zdarma
- Potisk a polep firemních aut
- Billboardy, bigboardy, reklamní plachty na budovách
- Lavičky, reklamní vitríny u zastávek apod.
- Vozidla městské hromadné dopravy (uvnitř nebo na nich)
- Reklama v kině (na plátně, na toaletách)
- Horkovzdušný balón
Bilboardy, reklamní poutače, média - oslovují širokou veřejnost. A to v našem případě zřejmě nebude ta nejvýhodnější cesta. My nepotřebujeme oslovit co největší počet lidí, ale pokud možno jen ty, kdo mají potenciál kupovat naše produkty a služby. Tedy naše skutečné zákazníky. Proto je důležité dobře znát svého klienta a na toho pak cíleně mířit svoji reklamu. Ušetříme si tím nemalé peníze.
Letáky, plakáty, drobné reklamní předměty mohou být zajímavou marketingovou technikou pro začínající podnikatele. Já třeba ráda využívám i doporučuji zaměřit se na místní akce. Pokud je třeba někde v blízkém okolí nějaký sportovní klub pro děti a pořádá závody, věnuji reklamní předměty jako ceny. Nebo dávám drobnosti do tomboly na nějaké místní kulturní akce. To je dobré v případě, že máte někde obchůdek nebo kamennou prodejnu, kancelář a jste spojeni s nějakým konkrétním místem, kde vás lidé znají.
Internet a jeho možnosti jsou za mne TOP možnost a využívám předevších různých kombinací přezentace na internetu, společně s dalšími nástroji, jako je e.mail marketing, autamatizace, sociální sítě a další.
Jde to i bez reklamy?
Samozřejmě, že to jde i bez reklamy. Záleží na vás. Ostatně jako vše v podnikání záleží pouze na vás. Jaké si to uděláte, takové to budete mít. Nikdo za vás nic neudělá ani nerozhodne, ale to vy víte :)
Já sama nemám ráda, když mne někdo k něčemu nutí, či nahání, pak mám tendenci spíše utéct než nakoupit. Máte to také tak? Pak netlačte ani na sebe, ani na svoje zákazníky. Nebylo by to k ničemu.
No jo, ale jak je možné získat zákazníky, když je nebudete nahánět? Připravte jim návnadu, ke které budou chodit sami.
Webová prezententace, tedy vaše firemní webové stránky, nejlépe podpořené tím, že pravidelně přidáváte články, příspěvky, propojíte sociání sítě a prezentujete se v online světě. Pokud je pro vás tato možnost zajímavá, ale nemáte zatím zkušenosti s tvorbou webu, psaním článků, e-mailovým marketingem, pak pro vás mám super zprávu. Právě připravuji další online kurz, který bude zaměřen právě na začátky podnikání v online světě a všechny tyto kouzla online marketingu vás v něm naučím používat :)
Připravte si podklady pro reklamu
Každý produkt, každá služba bude mít svoje specifické požadavky. Také bude jiná strategie ve velkém městě, jiná v malém městě, jiná na vesnici. Jiná strategie bude u online produktů či služeb a jiná, pokud máte fyzické výrobky.
Zde se budou cesty tedy značně rozcházet a budete si muset přizpůsobit vše přesně pro vás, vaši nabídku a především pro vaše klienty.
Vraťte se tedy k 2. lekci, pokud jste si udělali úkoly, které tam byly, máte nyní před sebou manuál (Pracovní list - srdcový klient), který vám napoví.
Víte tedy, kdo je váš klient, co má rád. Víte po čem touží (ve vztahu k vašemu podnikání), víte také, kde se nejčastěji pohybuje a jak se rozhoduje. A to všechno jsou důležité podklady pro to, abychom teď věděli, jak správně nasměrovat reklamu, abychom oslovili právě toho svého klienta.
Do reklamy můžete použít věty, které jste psali svému klientovi v lekci č. 2
Nyní je skvělý čas na bonus, který pro vás připravila Kristýna Houšková. Naučí vás základy tvorby v grafickém programu Canva.
Kristýna se kromě jiného zabývá kybernetickou bezpečností a má skvělý projekt Děti v sejfu. Více o Kristýně zde:
Canva je úžasný program, díky kterému můžete vytvořit cokoli, na co si jen vzpomente. Já sama Canvu využívám ve své každodenní činnosti. Dělám v ní veškerou grafiku. Skvělé je, že i v neplacené verzi můžete dělat kouzla.
Určitě ji využijete nejen k podnikání :)
Přeji příjemnou zábavu :)
VIDEO 1
Začněte tímto videem
VIDEO 2
Video pro vaši inspiraci :)
Úkoly tohoto týdne:
1. Pusťe si bonus od Kristýny a seznamte se s Canvou.
2. Zkuste vytvořit svoje logo. Můžete v Canvě, nebo alespoň tužkou na papír.
3. Vytvořte pomocí šablon v Canvě svoji vlastní vizitku.
4. Vytvořte v Canvě nějaký svůj propagační materiál - leták, plakát, reklamní příspěvek na sociální sítě. Cokoli, co vám bude dávat smysl pro váš produkt.
5. Sdílejte se skupině nebo mi pošlete mailem a pochlubte se se svými výtvory. Moc se těším :)
PS: sdílet není vaše povinnost, ale může vám to přinést velmi cennou zpětnou vazbu v bezpečném prostředí a dříve, než se pustíte do velkého světa :)
Něco vám nefunguje? Nevíte si rady s Canvou?
Napište na dotazy@petratrnkova.cz a vyřešíme to. :)
Chcete profesionální fotky?
V rámci mojí dlouhodobé spolupráce s fotografkou Martinou Benáčkovou, máte možnost využít slevu 10% na focení.
Martina je skvělá fotografka, mám s ní jen ty nejlepší fotografické zážitky :)
Navíc je odbornicí na brandové a produktové fotografie, proto vřele doporučuji.
Mrkněte na její web ZDE:
Slevu můžete využít hned nebo kdykoli v budoucnu.