Bonus
PODNIKATELSKÉ FINANCE
Podnikatelské finanční plánování
Dnes tě čeká bonusová část zaměřená na podnikatelské finance.
V části ke stažení máš připraveny tabulky, které ti usnadní tvoji práci.
Nyní přichází čas na to oddělit osobní finance od firemních. Pokud neplánuješ, je nejvyšší čas s tím začít právě teď. Níže najdeš tabulku pro měsíční a roční plánování podnikatelských financí.
Finanční rozpočet
Rozpočet, nebo také prognóza finančních toků je nepostradatelným nástrojem pro plánování v podnikání.
Jde o dokument, který stanoví odhady budoucích tržeb, nákladů, zisků a peněžních toků společnosti. Bez rozpočtu v podstatě nelze zjistit, jak si společnost vede po finanční stránce. Zda prosperuje či nikoli.
Podnikové rozpočty pomáhají:
• stanovit počáteční náklady při zakládání nové firmy
• určit, kolik peněz je nutné vydělat, aby byly pokryty náklady a dosaženo zisku
• odhadnout peněžní toky firmy, poté lze rozhodnout o financování nových projektů
• porovnáním rozpočtovaného a skutečného výkonu zjistit, jaké změny je nutno provést, aby bylo dosaženo ziskového podnikání
• předpovědět slabé měsíce, aby pro ně mohl být vytvořen plán
• určit přebytečné prostředky, které lze znovu investovat
• získat podnikatelský úvěr od banky či jiné finanční instituce nebo kapitálové financování od investorů
Jak vytvořit finanční rozpočet
Obvykle se začíná stanovením počátečních nákladů, které bude potřeba vložit na začátku vašeho podnikání. Pomoci by vám mohla tabulka Prognóza finančních toků, kterou naleznete níže. Váš rozpočet by měl pokrývat alespoň jeden rok a měl by zahrnovat odhady měsíčních příjmů a výdajů.
1. krok: Shromážděte údaje, které znáte.
1. krok: Shromážděte údaje, které znáte.
Chcete-li vytvořit rozpočet, musíte odhadnout vaše budoucí příjmy a výdaje.
Pokud zakládáte novou společnost, budete muset provést průzkum. Nebo výdaje odhadnout. Na základě těchto údajů stanovte co nejlepší odhad vašich
pravděpodobných zisků. Nebuďte příliš optimističtí. Ale pamatujte, je to jen odhad.
2. krok: Sečtěte všechny vaše zdroje příjmů
Kolik peněz očekáváte, že vaše společnost vydělá?
3. krok: Stanovte fixní výdaje
Vytvořte seznam všech vašich fixních výdajů a sečtěte je. Fixní výdaje jsou výdaje, které zůstávají stejné každý měsíc. Mezi běžné příklady patří:
• pronájem kanceláře,
• pronajatý nábytek a zařízení,
• mobilní telefon,
• bankovní poplatky,
• účetní a mzdové služby,
• leasing služebních vozidel (nebo splátky úvěru u zakoupených vozidel),
• platby podnikatelských úvěrů,
• pojištění podniku,
• obchodní licence,
• příspěvky a zápisné,
• platy a benefity zaměstnanců,
• daň z nemovitostí,
• výdaje na hosting webových stránek.
4. krok: Určete variabilní výdaje
Na rozdíl od fixních výdajů se variabilní výdaje mohou měnit z měsíce na měsíc. Tyto výdaje můžete zvyšovat nebo snižovat v závislosti na tom, jak dobře si vaše společnost vede. Jedná se například o:
• suroviny (pouze při výrobě zboží na prodej),
• zásoby,
• náklady na dopravu a doručení,
• náklady na energie – včetně elektřiny, plynu a vody,
• platy a benefity zaměstnanců,
• platby nezávislým dodavatelům
• náklady na reklamu a marketing,
• údržbu a opravu zařízení,
• cestovní náklady,
• právní služby,
• vzdělávání a školení.
5. krok: Přidejte jednorázové výdaje
Pokud v příštím roce očekáváte jednorázové výdaje, uveďte je zde. Může se jednat o:
• počítače,
• software,
• dary,
• nábytek,
• zařízení,
• obchodní sjezdy, výjezdní zasedání nebo konference.
6. krok: Dejte všechno dohromady
Celkové plánované výdaje odečtěte od celkových příjmů a uvidíte, jaký zisk můžeteočekávat každý měsíc a na konci roku. Poté v průběhu roku sledujte, kolik peněz každý měsíc získáte a kolik utratíte, a výsledek porovnejte s rozpočtovými odhady.
Pokud máte méně finančních prostředků, než byste měli mít, měli byste zpozornit.
Pokud nemůžete zvýšit své příjmy, možná budete muset snížit výdaje.
Vytvořte si vlastní tabulku nebo můžete použít moji PROGNÓZU PENĚŽNÍCH TOKŮ
Pokud náhodou něco nefunguje, nejde stáhnout, potřebuješ s něčím pomoci...napiš na email: asistentka@podnikatelky.online