Bonus
Založení živnosti a administrativa
důležité upozornění
Tato část je zde připravena pro tvoji základní orientaci, co bude potřeba ohledně podnikání vyřídit a zařídit.
Ale POZOR!!!
Je možné, že některé informace nejsou úplně aktuální. Nejsem už dávno účetní ani daňový poradce. Zákony a předpisy v ČR se mění poměrně rychle a bohužel nesleduji v tomto oboru úplné a aktuální dění. Proto ber, prosím, tuto část pouze jako oraintační a vše, pro svůj klid raději prověřuj a konzultuj s účetní či jinými odborníky.
Nudné, ale nutné záležitosti
Pro podnikání je důležité vybat si živnosti, které budeš pro svoje podnikání potřebovat. Také bude třeba se rozhodnout, jaká forma je pro tvoje podnikání vhodná, zda je výhodnější být OSVČ a založit živnost nebo budeš spíše potřebovat založit společnost. Povíme si, co je to provozovna a nahlédneme na bankovní účty a datové schránky. Zda je nutné je zřizovat a případně, jak na to.
Živnost
Živnost dle živnostenského zákona je definována jako:
- soustavná činnost
- provozovaná samostatně
- vlastním jménem
- na vlastní odpovědnost
- za účelem dosažení zisku
- a za podmínek stanovených zákonem
Pokud tuto definici v některém bodě či ve všech naplňuješ, je třeba se přihlásit na živnostenský úřad a založit živnost.
Pro některé činnosti nemusíš vyřizovat živnostenské oprávnění. Např.
- nezávislá povolání (spisovatel, herec, hudebník),
- autorské činnosti (psaní za autorské honoráře)
- nebo činnosti a podnikání podle zvláštních předpisů (daňoví poradci, tlumočníci, léčitelé, apod.).
Živnost můžeš provozovat jako fyzická nebo právnická osoba, pokud splníš tzv. všeobecné podmínky a nemáš překážky v provozování živnosti.
Základní pravidla zdanění platí pro všechny způsoby podnikání fyzické osoby stejně. Musíš platit daň z příjmu, zdravotní a sociální pojištění. Takže informace ohledně registrací a zdanění platí pro všechny „osoby samostatně výdělečně činné“ – podnikatele, i pro ty bez živnostenského listu.
Všeobecnými podmínkami provozování živnosti fyzickými osobami jsou:
- dosažení věku 18 let
- způsobilost k právním úkonům
- trestní bezúhonnost
Oprávnění provozovat živnost vzniká dnem ohlášení.
U právnických osob je to trochu jiné.
Rozdělení živností
1. ohlašovací živnost
Jak již název napovídá, u živnostenského úřadu žádost pouze ohlásíš.
- Volná živnostjde o činnosti, kde zákon nevyžaduje žádnou zvláštní způsobilost či vzdělání. Spadá sem asi 80 oborů, tedy je z čeho vybírat - vše najdete v souborech ke stažení Živnosti-obsahové náplně
- Řemeslná živnostřemeslné živnosti vyžadují kromě splnění všeobecných podmínek také doložení odborné způsobilosti. V daném oboru tak potřebujete například výuční list nebo maturitní zkoušku. Zde najdete především řemesla, tedy např. kadeřnice, kosmetičky, pekařky, cukrářky, zedníci, tesaři, truhláři, atp.
- Vázaná živnostživnosti s různými specifickými podmínkami pro splnění odborné způsobilosti. Tam jsou zařazeny profese účetních, provádění a odstraňování staveb, provoz solárií, masérské služby a další
2. koncesovaná živnost
Ta vyžaduje podání žádosti o koncesi. Důvodem je, že tyto typy živností podléhají státní regulaci, například zákonu o taxislužbě, provozování autodopravy, cestovní kanceláře apod. Zde je třeba počítat s delším administrativním procesem.
Např. pro provozování nákladní autopravy nad 3,5 tuny bude nutné k žádosti doložit také finanční a odbornou způsobilost, budeš muset také prokázat řádné a trvalé usazení a dobrou pověst.
Odpovědný zástupce (garant)
Pokud potřebuješ některou živnost a nemáš potřebné vzdělání, praxi či nesplňuješ jiné podmínky pro její získání. Můžeš vyřešit pomocí další osoby, tzv. odpovědného zástupce (garanta), který tyto podmínky splňuje.
Jde o administrativní záležitost, kdy s tebou výše uvedená osoba navštíví živnostenský úřad, prokáže svoji totožnost a potřebnou odbornost. Bude zapsána u tvojí živnosti, jako její odpovědný zástupce. Ne tedy pro všechny živnosti, pouze pro tu konkrétní. Také můžeš mít více odpovědných zástupců pro různé živnosti.
Např. budeš chtít otevřít pekárnu a sami v ní péct, ale nejsi pekařka. Pak najdi vyučenou pekařku či cukrářku (u některých živností lze uznat i příbuzný obor, zde by se tedy mohlo jednat o cukrářku. To je však vždy nutné prověřit přímo na tvém živnostenském úřadě. Nejednou jsem setkala s tím, že co někde není problém, jinde neuznají).
Praktické informace
Pokud budeš zakládat živnostenský list, můžeš vybrat více živností najednou (za jeden poplatek). Zde vždy radím přemýšlet i trochu do budoucna a dobře rozmyslet, co by se ti k tvé současné živnosti mohlo hodit.
Pokud dnes zakládáš živnost na šití oblečení, nebudeš chtít otevřít obchod a prodávat i jiné výrobky než pouze vlastní? Pak by se ti mohla hodit živnost Velkoobchod, maloobchod.
Můžeš samozřejmě živnosti přidávat kdykoli. Ale ušetříš si další cesty na úřady i peníze :)
Napadá mne ještě jedna důležitá věc a na to pozor!
Jde o neoprávněné podnikání.
Pokud máš např. živnost jako kadeřnice a budeš ve svém salonu prodávat i kadeřnické přípravky, měla by na to být další živnost v tomto případě opět Velkoobchod, maloobchod.
Pokud budeš kosmetička k tomu budeš chtít dělat i masáže, je opět potřeba mít otevřeny obě živnosti.
Setkala jsem se situacemi, kdy si lidé myslí, že "platím přeci jedny daně, platím poctivě, tak co"
To ano, ale dle živnostenského zákona by se mohlo jednat o neoprávněné podnikání.
A nějaký "dobrák soused" by ti mohl pěkně zavařit. Jsou za to poměrně vysoké pokuty.
Tak v tomto případě raději více než méně :)
Další informace ohledně živností
Prodej online produktů je podnikáním. Je to soustavná činnost, kterou chceš dosahovat zisk.
Někde se uvádí, že na prodej eBooku nepotřebuješ živnostenský list a můžeš podnikat podle autorského zákona. Je to pravda, ale já přesto doporučuji udělat si živnostenský list, je to výhodnější. Živnostenský list si můžeš udělat nejen na prodej ebooků, ale zároveň i na poradenství, nákup, prodej ap.
Podnikání s živností je levnější než podnikání podle autorského zákona. U obou se platí daň, sociální a zdravotní pojištění. Ale u živnosti můžeš uplatnit vyšší paušální výdaje, a tím pádem máš nižší daň i pojištění.
Živnostenský list si zařídíš na kterémkoliv živnostenském úřadě, nemusíš jít na úřad podle svého trvalého bydliště. Jejich seznam najdeš ve spodní části stránky. Na úřadě vyplníš Jednotný registrační formulář, kterým se přihlásíš k živnosti, ale zároveň se můžeš přihlásit i na finanční úřad, správu sociálního zabezpečení a zdravotní pojišťovnu. Vyplňování prakticky vypadá tak, že to vše naklepe paní na živnostenském úřadu do počítače a po vás bude chtít jen diktovat informace. Nic složitého a netřeba se nijak speciálně připravovat. S sebou budeš potřebovat jenom občanský průkaz a 1 000 Kč na správní poplatek. Ostatní záležitosti si na úřadě zkontrolují sami, například trestní rejstřík. Připrav si číslo své zdravotní pojišťovny. Podmínky, a co je třeba doložit pro specifické živnosti, najdeš v výše v dokumentu ŽIVNOSTI - OBSAHOVÉ NÁPLNĚ, stejně jako podrobné údaje o tom, jakou živnost si vybrat.
Při registraci živnosti se vyplňuje kolonka sídlo – pokud to bude jiné místo, než máš své trvalé bydliště, budeš potřebovat písemný souhlas majitele objektu s umístěním sídla. Sídlo je místo, kam ti bude chodit oficiální korespondence.
Dále provozovna. O tom podrobněji níže. Jde o místo, kde dochází ke styku se zákazníky. V případě že prodáváš pouze online produkty, např. eBooky, provozovnu ohlašovat nemusíš. POZOR však, pokud budeš poskytovat účetní poradenství v soukromém bytě, je potřeba mít nahlášenou provozovnu. Stejně tak, jako pokud budeš poskytovat poradentví online, měla by být provozovna nahlášena. Setkala jsem se s tím, že živnosteský úřad při kontrole s tím měl problém, když online podnikatelka neměla provozovnu nahlášenou. Takže pokud nemáš vyloženě problém s nahlášením provozovny, tak doporučuji nějakou uvést. Ale má to svoje podmínky. viz níže.
Finanční úřad bude potřebovat znát číslo účtu, který budete při podnikání používat. Doporučuji si pro účely podnikání a lepší přehlednost mít samostatný účet, oddělený od soukromých plateb. Není to však podmínkou. Pokud v této době ještě samostatný účet nemáš, nahlásíš ho na finančním úřadu dodatečně. Podrobnější informace o bankovním účtu níže na stránce :)
Prodej eBooků spadá pod živnost volnou. U volné živnosti je pak potřeba vybrat obory, které chceš "aktivovat". Pro prodej eBooků a sluby, které obvykle využíváme jsou tyto:
- Vydavatelské činnosti, polygrafická výroba, knihařské a kopírovací práce
- Výroba zvukově-obrazových záznamů (videa)
- Zprostředkování obchodu a služeb
- Velkoobchod, maloobchod
- Poradenská a konzultační činnost
- Mimoškolní výchova a vzdělávání, pořádání kurzů, školení, včetně lektorské činnosti.
Mohly by se ti hodit i další obory, záleží na tom, čemu konkrétně se věnuješ. Pokud časem zjistíš, že ti některý z oborů volné živnosti chybí, nic se neděje. Jakmile máš volnou živnost, máš oprávnění podnikat ve všech jejích oborech. Jen je lepší mít v živnostenském rejstříku doplněné ty činnosti, které děláš významněji. Lépe to působí na zákazníky i obchodní partnery. Na živnostenský úřad je fajn jít už s vypsanými čísly oborů, které chceš na ŽL uvést.
Kompletní seznam oborů volné živnosti najdeš výše v dokumentu ŽIVNOSTI - OBSAHOVÉ NÁPLNĚ
Co další úřady
Po zahájení podnikání se musíš nahlásit na několik úřadů:
Již na živnostenském úřadu při ohlašování živnosti můžeš požádat o přihlášení na všechny tyto úřady, nemusíš si je pak obíhat osobně a ušetříš si tím nohy a čas. Doporučuji cca po týdnu ověřit . pro klid na duši :)
Finanční úřad – k dani z příjmu fyzických osob,
Česká správa sociálního zabezpečení – k platbě sociálního pojištění, taky nahlásí ŽÚ
Zdravotní pojišťovna – k platbě zdravotního pojištění.
Z finančního úřadu ti přijde Rozhodnutí o registraci, ve kterém ti finanční úřad přidělí DIČ (daňové identifikační číslo), to budeš vyplňovat na všechny daňové formuláře. Je to složenina CZ a tvého rodného čísla. Místo klasického DIČ=CZ+RČ si můžeš požádat, aby ti bylo přiděleno jiné číslo. POZOR! To neznamená, že se stáváš plátcem DPH, to ani omylem, tak neplést! Plátce DPH je úplně jiná kapitola.
Z České správy sociálního zabezpečení dostaneš oznámení o tom, že tě zaregistrovali. Na tomto oznámení bude tvůj variabilní symbol pro komunikaci s úřadem.Doklad si pečlivě uschovej, tento variabilní symbol se vyplňuje na všechny formuláře ohledně sociálního pojištění a slouží k identifikaci tvých plateb na pojistném.
Zdravotní pojišťovny obvykle žádné potvrzení neposílají, doporučuji si tam přibližně po 14 dnech zavolat a ověřit si, jestli přihlášení v pořádku proběhlo.
Pokud bude tvoje podnikání vedlejší činností (máš zaměstnání, jsi na mateřské, rodičovské, student nebo důchodce), ohlas to při zakládání živnostenského listu, je to důležité pro platby zdravotního a sociálního pojištění.
Vždy si ověř, že jsi všude registrovaná.
Daně, zdravotní a sociální pojištění
Z podnikání se platí
- daň z příjmu (15 % ze zisku),
- sociální pojištění (29,2 % z poloviny zisku, tj. 14,6 % ze zisku)
- a zdravotní pojištění (13,5 % z poloviny zisku, tj. 6,75 % ze zisku).
- Můžeš se přihlásit i k nemocenskému pojištění, ale to není povinné.
PAUŠÁLNÍ VÝDAJE
U prodeje eBooku a jiných online produktů, je většinou výhodné používat metodu paušálních výdajů.
Znamená to, že si eviduješ jen tržby z prodeje a ty potom v daňovém přiznání snížíš o paušálně vypočítané výdaje. Nezáleží přitom vůbec na tom, jak vysoké byly tvé skutečné výdaje.
Pro většinu živností včetně prodeje eBooků a online produktů je zákonem stanovena výše paušálních výdajů 60 %. Znamená to, že když si vyděláš za rok prodejem online produktů např. 100 000 Kč, odečteš od nich paušální výdaje ve výši 60 000 Kč a zbyde ti zisk 40 000 Kč, ze kterého si vypočítáš daň, sociální a zdravotní pojištění. Pokud nevíš, co s tím, obrať se na účetní :)
Pokud bude podnikání tvojí hlavní činností (nemáš vedle něj zaměstnání, nestuduješ, nejsi v důchodu, na mateřské nebo rodičovské…), musíš každý měsíc zaplatit zdravotní a sociální pojištění alespoň v minimální výši.
Tyto částky jsou pro rok 2024
na zdravotní pojištění 2 968 Kč měsíčně
a na sociální pojištění 3 852 Kč měsíčně.
Musíš je platit hned od zahájení podnikání a jsou to sice „zálohy“, ale v případně hlavní činnosti nevratné, i kdyby sis vůbec nic nevydělala.
Pokud ti vyjde zdravotní a sociální pojištění nižší, než jsou minimální zálohy, bohužel nic zpátky nedostaneš. Ze zisku zjistíš i zálohy na další rok, nemůžeš ale platit méně než jsou minimální zálohy. Ty každý rok trochu stoupají, aktuální výši si můžeš ověřit na www.cssz.cz .
PAUŠÁLNÍ DAŇ
Novinkou od roku 2021 je paušální daň. Tu podnikatel může využít, ale nemusí. Je to jediná pevná částka, která obsahuje platbu daně z příjmu, zdravotní i sociální pojištění. Nic víc neplatíš. Pro rok 2024 byla stanovena v celkové výši 7 498 Kč měsíčně pro první pásmo – příjmy do 1 500 000 Kč.
Tato částka se skládá z:
- minimálního zdravotního pojistného (2 968 Kč),
- minimálního sociálního pojistného navýšeného o 15 % (4 430 Kč),
- daně z příjmů ve výši 100 Kč.
Nespornou výhodou paušální daně je, že po konci roku nemusíš podávat daňové přiznání ani přehledy na sociální a zdravotní pojištění. Ubude ti tato podnikatelská administrativa. Při zisku (příjmy mínus výdaje) nad přibližně 240 000 Kč za rok se vyplatí i finančně, pojištění a daň vypočtené podle dosavadních pravidel by vyšlo vyšší, než zaplatíte s paušální daní. Pokud nepotřebuješ uplatnit daňové zvýhodnění na dítě nebo jiné slevy.
Paušální daň však nemůže využít každý podnikatel. Je omezena jen pro ty, kdo mají příjmy z podnikání do 2 000 000 Kč za rok, nejsou plátci DPH a nemají žádné jiné příjmy, ani ze zaměstnání ani z jiných zdrojů, například pronájmu. Povolené jsou jen příjmy zdaněné srážkovou daní (například dohoda o provedení práce) nebo jiné příjmy v celkové výši do 50 000 Kč ročně. Další podmínky a omezení najdeš v zákoně o dani z příjmu, především v §2a a §7a. Pokud vůbec nevíš, o čem se tu píše a začínáš se třást, pak nepropadej panice a najdi si zkušenou účetní, rozhodně není třeba panikařit :)
K paušální dani se můžeš přihlásit vždy na začátku roku, do 10. ledna. Pokud ale s podnikáním začínáš až v průběhu roku, můžeš se k ní přihlásit od začátku svého podnikání. Protože má paušální daň své výhody i nevýhody, doporučuji nejprve pořádně zvážit, jestli se právě tobě vyplatí a případně konzultaci s účetní.
Vedlejší činnost
Pokud jsi na mateřské nebo rodičovské dovolené, studuješ denní studium nebo pobíráš invalidní nebo starobní důchod, je pro vás podnikání vedlejší činností a máš úlevy z plateb zdravotního a sociálního pojištění.
V prvním roce podnikání nemusíš platit žádné zálohy na pojištění, vše doplatíš až po konci roku, a to jen takové pojištění, jaké ti vyjde výpočtem ze skutečného zisku. Pokud bude pojištění nižší než minimální platby určené pro hlavní činnost, netřeba doplácet, protože tento limit se na tebe nevztahuje.
Při vedlejší činnosti a nízkém zisku se sociální pojištění dokonce neplatí vůbec.
Podmínkou je v roce 2023 zisk nižší než 96 777 Kč
a pro rok 2024 to bude 105 520 Kč.
Ve druhém a dalších letech podnikání budeš platit zálohy na zdravotní pojištění podle toho, jaké jsi měli zisky v posledním roce. Můžou to být klidně zálohy v řádu desetikorun. Zálohy na sociální pojištění budeš platit také vypočtené ze zisku, nebo vůbec, pokud byl tvůj zisk pod výše uvedeným limitem.
Po konci každého roku si vypočítáš zisk, z něj platbu zdravotního a sociálního pojištění. Porovnášvse zaplacenými zálohami a doplatíš zbytek, nebo si necháš vrátit přeplatek.
Pokud jsi maminka na rodičovské dovolené – prodluž si pobírání rodičovského příspěvku do 4 let dítěte. Stačí tuto změnu udělat až před koncem období, jak jej máš nastavené teď. Důvodem je to, že pokud bys z jakéhokoli důvodu ve třech letech dítěte nenastoupila do zaměstnání a ukončila pracovní poměr, díky pobírání rodičovského příspěvku zůstane tvé podnikání i nadále vedlejší činností, se všemi výhodami s tím spojenými. Při rodičovském příspěvku nemáš žádné omezení ohledně výdělků, a dokonce ani omezení ohledně školky, dítě tam klidně může chodit na celý den.
Pokud jsi zaměstnanec, máš alespoň minimální mzdu (17 300 Kč v roce 2023) a ze mzdy se ti strhává sociální a zdravotní pojištění, je tvoje podnikání též vedlejší činností. Platí pro tebe stejná pravidla a stejné výhody jako u předchozí situace. Jako zaměstnanec navíc nemusíš platit zálohy na zdravotní pojištění ani v dalších letech podnikání. V tom případě bys doplatila až po konci roku najednou zdravotní pojištění za celý rok.
Na sociální pojištění se zálohy platí stejně jako u vedlejší činnosti z jiných důvodů. Při nízkém zisku vůbec, při vysokém zisku ve výši vypočítané ze zisku.
Pokud máš zaměstnání, ale nemáš minimální mzdu, také můžeš mít za určitých okolností podnikání jako vedlejší činnost. Je to ale trochu složitější a případ od případu jiné. Pokud se tě to týká, domluv si konzultaci s účetní.
Živnost by sis správně měla založit nejpozději tehdy, než začneš prodávat svůj placený produkt. Můžeš si ji ale založit i dříve a někdy to pro tebe může být výhodné.
Pokud budeš mít své podnikání jako vedlejší činnost, doporučila bych založit si živnost co nejdříve.
Proč? Protože při nízkém zisku pod 96 777 Kč za rok 2023 a pro rok 2024 to bude 105 520 Kč při vedlejší činnosti se nemusí platit sociální pojištění. Jenomže při zahájení podnikání během roku se tato hranice snižuje, a to o jednu dvanáctinu za každý měsíc. Takže při zahájení podnikání v březnu je tato hranice přibližně 87 933 Kč, v dubnu už to bude jen přibližně 79140 Kč atd.
Čím dřív si tedy živnost založíš, tím vyšší budeš mít hranici, tedy jestli budeš, nebo nebudeš za tento rok platit sociální pojištění.
Pokud bude podnikání naopak hlavní činnost, počkejte se založením živnosti na poslední chvíli před zahájením prodeje. Za každý měsíc podnikání s hlavní činností totiž zaplatíš povinně více než pět tisíc na zdravotní a sociální pojištění a je škoda začít to platit zbytečně brzy.
PREZENTACE pro více informací ohledně vědlejší činnosti - klikni na obrázek
Mám být OSVČ nebo založit s.r.o.
Každá začínající podnikatelka si musí na začátku svého podnikání položit zásadní otázku, zda podnikat jako fyzická osoba OSVČ, což je osoba samostatně výdělečně činná nebo také živnostník, anebo založit právnickou osobu, tedy založit nějakou formu společnosti. V Česku jde nejčastěji o společnost s ručením omezeným neboli s.r.o. (jistě víte, že existují i jiné společnosti, ale těmi se nebudeme nyní vůbec zabývat, abychom si to nekomplikovali více, než je nutné)
Tak tedy mám být OSVČ nebo s.r.o.?
Každá forma má své výhody, ale také nevýhody. Je nutné se s nimi seznámit úplně na začátku. Formu lze měnit i v průběhu podnikání. Avšak ušetříš si čas i finance, pokud tuto otázku vyřešíš jako jednu z prvních.
Kdo je Osoba samostatně výdělečně činná (OSVČ, živnostník)?
Jde o fyzickou osobu, která se věnuje výkonu výdělečné činnosti samostatně, pod svým jménem, a za případný neúspěch ručí celým svým majetkem. Podnikání touto formou se řídí živnostenským zákonem. Více o živnostech v samostatném článku.
Co znamená společnost s ručením omezeným (s. r. o.)
Společnost je právnická osoba, v tomto případě jde o kapitálovou obchodní společnost, jejíž kapitál je tvořen vklady společníků. Jméno společnosti je libovolné, ale musí být unikátní a obsahovat v názvu zkratku s. r. o.
Společníci ručí za závazky společnosti do výše svých nesplacených vkladů. Poté ručí společnost do výše zapsaného základního kapitálu.
V čele společnosti stojí valná hromada a za společnost může jednat statutární orgán tedy jednatel společnosti.
POZOR!!
Jednatel zodpovídá za správné hospodaření firmy a musí se držet zásad správného hospodáře. Při zpronevěření majetku či uzavírání evidentně nevýhodných obchodů ručí také svým majetkem.
Založení živnosti či společnosti
Jako živnostník v podstatě stačí, když zajdeš na živnostenský úřad s občanským průkazem a 1.000 Kč na úhradu správního poplatku. Na živnostenském úřadě vyplníš registrační formulář a získáš živnostenské oprávnění. Můžeš ihned začít podnikat. V případě řemeslných či vázaných činností je potřeba doložit odbornou způsobilost. O tom jsme se zmiňovali výše a všechny potřebné informace o konkrétních živnostech nalezneš v přiloženém souboru ve spodní části této lekce. U koncesovaných živností jde o administrativně náročnější činnost. Některé živnosti mají svoje specifika a je třeba zařídit více záležitostí.
Sídlo není nutné, postačí místo tvého trvalého bydliště. Zahájení činnosti jako OSVČ tě tedy bude stát pouze výše zmíněný správní poplatek.
Pokud zakládáš s.r.o. bude zahájení činnosti o něco složitější. Nejprve je třeba vybrat unikátní název společnosti, pod kterým bude společnost zapsána do obchodního rejstříku s dodatkem s.r.o. Pod tímto názvem pak bude vystupovat v obchodních i právních vztazích. Následně je nutné sepsat notářsky ověřenou společenskou smlouvu. Na jejím základě si založíte bankovní účet ke složení základního kapitálu. Minimální částka je stanovena na 1 Kč.
Dále je potřeba vyřídit živnostenské oprávnění. Postup obdobný jako u OSVČ. Sídlo se dokládá výpisem z katastru nemovitostí či dokladem prokazujícím právo nemovitost užívat. Jednatel musí mít čistý trestní rejstřík. Následně je možné společnost nechat zapsat do obchodního rejstříku. Při každé změně (název, společníci) musíte platit za úpravu notářského zápisu. Začít podnikat můžete, až po zapsání společnosti v obchodním rejstříku.
Založení s.r.o. vás bude stát v rozmezí od 5.000 do 10.000,- Kč dle náročnosti.
Pokud nemáš čas nebo se na zakládání společnosti necítíš, je možné koupit již založené s.r.o., tzv. ready made společnost. Nebo si můžeš u firem, které se specializují za zakládání společností nechat založit firmu na míru přímo dle vašich požadavků. Cenově to bude o něco náročnější, avšak ušetříš spoustu času a běhání po úřadech. Založení živnosti „na klíč“ se bude finančně pohybovat kolem 20.000,- opět dle náročnosti požadavků.
Řízení
OSVČ je v podstatě vždy postavena na osobě podnikatele. Těžko budeš řízení svého podnikání delegovat na jinou osobu. I když máš jako OSVČ úspěšný projekt, nebuduješ obvykle žádnou značku, kterou by bylo možné snadno prodat nebo převést na jinou osobu.
Oproti tomu v s.r.o. se jako majitel na řízení firmy nemusíš vůbec podílet. Vaše společnost má svého jednatele, který jedná za firmu, a ten může jmenovat třeba ředitele společnosti. Také dokážete prodat podíl na firmě třeba investorovi nebo novému společníkovi. Což u společností lze udělat poměrně snadno.
Účetnictví a daně
Když si jako OSVČ vyděláš víc než 15 000 Kč ročně, musíš odvést 15% daň z příjmů fyzických osob. Velkou nevýhodou je to, že musíš platit sociální a zdravotní pojištění. Toto pojištění si nemůžeš odečíst z daní. Naopak výhodou je, že nemusíš vést účetnictví, ale pouze tzv. daňovou evidenci. K výpočtu základu daně můžeš používat skutečné náklady nebo tzv. výdajový paušál.
Jako společnost s ručením omezeným odvádíte 19% daň z příjmu právnických osob. Pokud jsi jediným majitelem s.r.o., bez zaměstnanců a jako jednatel pracuješ pro svoji firmu zdarma, sociální a zdravotní neplatíš. Peníze si máš možnost vyplatit jako podíly na zisku firmy, ty se daní 15% srážkovou daní. V případě vyšších výdělků se nabízí lepší daňová optimalizace než pro OSVČ. Pokud máš zaměstnance, sociální a zdravotní pojištění platíš pouze z vyplacené mzdy zaměstnancům.
Pozor !!!
pokud se ve vlastní s.r.o. zaměstnáš, musíš odvádět ze mzdy daňové odvody, sociální a zdravotní pojištění stejně jako za jakékoli jiné zaměstnance. Ztrácíš tak výhodu této optimalizace.
Další rozdíly
S.r.o. má rovněž povinnost zveřejnovat účetní závěrku a jiné dokumenty v obchodním rejstříku.
Jako OSVČ není nutné zřízení bankovního účtu, je však vhodné si ho založit a oddělit soukromé peníze od podnikatelských. Ovšem v s.r.o. je bankovní účet nutností. Budeš ho potřebovat hned na začátku podnikání pro složení základního kapitálu. Stejné je to i s datovou schránkou, jako živnostník ji nepotřebuješ, ale doporučuji její zřízení pro snadnější komunikaci s úřady. Pro společnosti je opět její zřízení nutné.
Jak tedy zní odpověď?
Odpověď není jednoznačná. Sepsala jsem zde informace, abys mohla zvážit, která forma je právě pro tebe vhodnější. Vždy je třeba promyslet spoustu okolností. Tvoji současnou situaci, stejně jako plány do budoucna. Důležitý je také obor a specifika tvé živnosti.
Pokud je tvojí živností např. tvorba webových stránek, které budeš vytvářet především sama. Pak budou tvoje náklady a s ním i riziko spojené s podnikáním minimální. Bude pro tebe zřejmě výhodnější podnikání jako OSVČ.
Jestli se ale hodláš pustit do podnikání velkým skokem. Budeš vkládat větší majetek, očekávat vysoké náklady a výdělky. Plánuješ přijímat zaměstnance, nebo další společníky. Víš, že chceš budovat značku. Pak bude vhodnější formou s.r.o., snadno tak vyřešíš podíly ve firmě i delegaci povinností.
Jak jsem uvedla na začátku, každá z uvedených forem má své klady i zápory a před rozhodnutím je třeba se nad touto otázkou důkladně zamyslet.
Co ještě potřebuješ vědět a promyslet
Provozovna
V podnikání je nutné sledovat různé zákony a předpisy, které souvisí s konkrétním oborem. Například pokud potřebuješ provozovnu, je nutné zjistit, zda musí splňovat nějaké parametry.
Definice provozovny
Provozovna je zvláštní a samostatně ohlášený podnikatelský prostor, ve kterém je provozována živnost. Provozovnu nelze automaticky zaměňovat za místo nebo sídlo podnikání, protože k provozování celé řady živností není žádná speciální provozovna nutná. Na druhou stranu je za provozovnu z definice zákona považován třeba automat nebo obdobné zařízení, které slouží k prodeji zboží nebo k poskytování služeb. Stejně tak je za provozovnou automaticky pokládán i mobilní stánek (mobilní provozovna).
Provozovnou je například prodejna s hračkami, bistro, stánek s občerstvením, kadeřnický salon, restaurace, truhlářská dílna, autoservis, pozor někdy také sklad. Vždy záleží na oboru činnosti.
Základní oznamovací povinnosti
Povinnost zřídit si provozovnu zákon neukládá. V případě, že si provozovnu zřídíš – tedy v situaci, kdy živnost provozujete v provozovně – vztahují se na tebe oznamovací a označovací povinnosti.
- Budeš muset živnostenskému úřadu předem oznámit zahájení i ukončení provozu provozovny. Výjimkou jsou automaty a mobilní provozovny, na které se toto ustanovení nevztahuje.
- Při dočasném uzavření provozovny, která je určena k prodeji zboží nebo poskytování služeb spotřebitelům, máš povinnost předem na vhodném místě, dobře viditelném zvenčí, označit počátek a konec uzavření své provozovny. Ani tento požadavek se ale nevztahuje na automaty a mobilní provozovny.
- Budeš muset ohlásit živnostenskému úřadu i každou změnu adresy. Stejně tak musíš nejpozději ke dni definitivního uzavření provozovny oznámit živnostenskému úřadu, na jaké adrese lze vypořádat případné podnikatelské závazky. Nejčastěji je takovou adresou vaše bydliště.
Označování podnikatelské provozovny
Všechny provozovny musí být trvale a zvenčí viditelně označeny:
- obchodní firmou nebo názvem nebo jménem a příjmením podnikatele;
- identifikačním číslem.
Provozovny určené pro prodej zboží nebo poskytování služeb spotřebitelům musí být navíc označeny:
- jménem a příjmením osoby odpovědné za činnost provozovny (opět se netýká automatů);
- prodejní nebo provozní dobou určenou pro styk se spotřebiteli (nejedná-li se o mobilní provozovnu nebo automat);
- kategorií a třídou u ubytovacího zařízení poskytujícího přechodné ubytování.
Základní povinnosti v souvislosti s provozovnou
- Máš povinnost ustanovit v provozovně osobu odpovědnou za její provoz. Pokud je provozovna určena k prodeji zboží nebo k poskytování služeb spotřebitelům, musí být v době provozu přítomna (ze strany provozovatele) osoba, která splňuje podmínku znalosti českého nebo slovenského jazyka.
- Musíš také zajistit, aby provozovna byla způsobilá k provozu podle zvláštních právních předpisů. Ty se samozřejmě liší podle účelu, k jakému je provozovna užívána.
- Povaha činnosti provozované v dané provozovně musí být v souladu s kolaudačním rozhodnutím, vydaným příslušným stavebním odborem.
- Měla bys zajistit, aby provozovna splňovala hygienické normy. Dozor provádí příslušné hygienické stanice.
- Provozovna musí splňovat také podmínky protipožární bezpečnosti.
- Jako původce živnostenského odpadu musíš zajistit likvidaci odpadu z provozovny.
- Další povinnosti vyplývají z povahy činnosti v provozovně, kde je například dozorovým orgánem Státní zemědělská a potravinářská inspekce nebo i Státní veterinární správa.
- Pokud je provozovna určena k prodeji zboží nebo k poskytování služeb spotřebitelům, je tvojí povinností vydat na žádost zákazníka doklad o prodeji zboží a poskytnutí služby (např. paragon).
Na dokladu musí být uvedeno:
- Název obchodní firmy nebo jméno a příjmení podnikatele
- Identifikační číslo osoby
- Datum prodeje zboží nebo poskytnuté služby
- Druh zboží nebo služby
- Cena
Zvláštní právní předpisy mohou samozřejmě stanovovat i další povinnosti ohledně vydávaného dokladu. Z těch hlavních lze zmínit například zákon o DPH, zákon o EET apod. (aktuálně pozastaven, není třeba se jím nyní zabývat)
TIP
Pokud ti přijde kontrola, např. do prodejny potravin, bude kromě jiného požadovat doklady, prokazující původ zboží, které máš v prodejně.
Jak vybrat bankovní účet
Neee, nebudu ti radit, jak máš vybrat někomu účet :)
Ale často se setkávám s dotazy, jestli je potřeba mít bankovní účet na začátku podnikání a proč. Rozhodla jsem proto dát ti pár rad a tipů.
Je fajn oddělit soukromé finance od podnikatelských, proto rozhodně doporučuji založení podnikatelského účtu. Dnes je na trhu spousta bank, které nabízí vedení účtů zdarma. Někdo to řeší druhým osobním účtem, kde provádí podnikatelské transakce. ,
Zde však pozor!
Některé banky vysloveně zakazují používat osobní účty pro podnikatelské aktivity.
- Velikou výhodou oddělených účtů pro soukromé a podnikatelské aktivity je to, že nemusíš pak při různých podnikatelských aktivitách překládat svoje soukromé platby.
- Také to pro tebe, účetní či případnou kontrolu bude mnohem přehlednější.
- A co si budeme povídat, kdo z nás by chtěl každé úřednici či kontrolorce z finančního úřadu ukazovat všechny soukromé nákupy. No já tedy ne :) Ty ano?
- Nechci malovat čerta na zeď, ale také při případné exekuci či jiných situacích, kdy by ti byl zablokován účet, budeš ráda, že máš peníze rozloženy ve více kapsičkách :)
Nemohu ti poradit, který účet, u které banky je nejlepší. To záleží, co od konkrétního účtu očekáváš. Zda budeš provádět pouze převody v ČR nebo i do zahraničí. Jak často budeš vybírat hotovost. To mohou být zpoplatněné položky, vždy je tedy potřeba dobře zvážit, co se bude na účtu odehrávat a porovnat konkrétní položky.
Zde můžeš porovnat bankovní účty
Jak to mám já
Já mám osobní účet v Komerční bance, stejně tak podnikatelský účet. Je celkem výhoda mít u jedné instituce více produktů, pak se nám snaží vycházet vstříc :)
Druhý podnikatelský účet mám ve Fio bance, ten využívám především na zahraniční transakce (mají výhodnější než KB). Zároveň mám u Fio banky další účty, které využívám ke svému podnikání.
TIP
Také si na jenom účtu udržuji pouze menší částku a používám k platbám na internetu. Přeci jen obezřetnostnosti není nikdy dost, proto, kdyby nááááhodou došlo k nějakému zneužití platebních transakcí, nepřijdu o všechny peníze. I to je dobrý důvod, proč mít více účtů :)
TIP
Přemýšlej i trochu do budoucna, pokud dnes nechceš prodávat své výrobky např.na Slovensko, nemůže taková situace nastat třeba v průběhu roku či dvou? Ušetři si čas při změně banky.
Nicméně vždy si můžeš založit účet další, který bude splňovat tvoje budoucí požadavky. Případně i změna účtu je řešení.
Datová schránka
K čemu je dobrá??
Pomůže ti zvládnout jednání s úřady efektivně a z pohodlí domova. Nebudeš muset trávit hodiny ve frontách a řešit hlídání dětí, jednoduše si vše zařídíš kdykoliv bez úředních hodin i ze zahraničí. Datovou schránku si mohou vyřídit všichni, i nepodnikající osoby, a její zřízení je zdarma.
Můžeš přes ni podat daňové přiznání, vyřídit rodičovské příspěvky, žádosti o dočasné pracovní neschopnosti a provádět změny v katastru nemovitostí.
Můžeš s její pomocí komunikovat s orgány veřejné správy, pojišťovnami i bankami.
Datové zprávy mají hodnotu doporučeného dopisu, ušetříš tak čas i peníze a budeš mít státem garantovanou jistotu doručení včetně jejího obsahu. Datové schránky navíc nově umožňují pohodlnou komunikaci s úřady i na mobilních zařízeních.
Jsou dvě možnosti zřízení, a to na kontaktních místech veřejné správy Czech POINT nebo od března tohoto roku přes aktivovanou eObčanku.
Založení na Czech Point
Na Czech POINT vyřídíš vše. K vyřízení stačí doklad totožnosti. Podepíšeš žádost o zřízení datové schránky fyzické osoby, osobně si požádáš o zaslání přístupových údajů přes tzv. virtuální obálku a domů si odneseš potvrzení o založení datové schránky. Do e-mailu, pokud jsi tuto možnost zvolila, obdržíš přihlašovací údaje i postup pro první přihlášení. V jiných případech je dostaneš poštou. Do datové schránky se jednoduše přihlásíš na webových stránkách www.mojedatovaschranka.cz.
Založení online pomocí eObčanky
Potřebovat budeš eObčanku, pomocí které se přihlásíš do klientského portálu datových schránek. Zde stačí podat on-line žádost a tvoje datová schránka ti bude bez čekání zřízena a zpřístupněna. Musíš však mít aktivovaný čip pro elektronickou komunikaci na eObčance, v počítači staženou aplikaci umožňující přístup k elektronickému občanskému průkazu a čtečku čipových karet, kterou následně připojíš k počítači.
Jednoduché přihlášení
Nově můžeš k přihlášení do datové schránky využít aplikaci Mobilní klíč, která tento krok ještě zjednodušila. Stažení je pro systém Android i iOS zdarma. Pomocí mobilní aplikace tak schránku otevřeš pomocí naskenování QR kódu a zadání tebou vybraného hesla. Může se jednat o otisk prstů, rozeznání obličeje či obrázkový pin. Nemusíš se ničeho obávat, přihlášení je díky dvoufázové autentizaci bezpečné. Díky aplikaci Mobilní klíč si tak nemusíš pamatovat přihlašovací údaje a přihlásíš se kdekoliv ze svého mobilního telefonu.
Datové schránky - kompletní informace
POZOR!
Pokud budeš podnikat, je třeba si zřídit datovou schránku pro tebe, jako „podnikající osobu“ a pro tebe jako „fyzickou osobu - nepodnikající“ zvlášť.
Nelze posílat soukromé dokumenty přes podnikatelskou schránku a naopak.
Nejčastější dotazy
Chci prodávat eBooky, videa či jiné digitální produkty. Potřebuji také živnostenský list?
Na internetu kolují informace, že na prodej eBooku není třeba mít živnostenský list a je možné podnikat podle autorského zákona. Což jesamozřejmě pravda. ALE rozhodně doporučuji mít "klasický živnostenstký list", protože je "výhodnější". Proč? Na živnostenský list si můžeš uvést více oborů živností.tedy nejen tvorba a prodej eBooků, ale i poradenství, nákup, prodej nebo cokoli jiného, co by mohlo třeba v budoucnu tvoji podnikatelskou činnost rozšířit.
Podnikání na živnost je výhodnější a v podstatě levnější než podnikání podle autorského zákona. U obou se platí daň, sociální a zdravotní pojištění. V tom jsou podmínky stejné. Ale u živnosti je navíc možnost uplatnit vyšší paušální výdaje, a tím pádem bude nižší daň i pojištění.
Tedy za mne jasná volba - živnostenský list a promyslet, co všechno by mohlo souviset s mojí činností i v budoucnu Pokud nevyužiješ nějaký obor živnosti nevadí, naopak by mohlbýt problém. Viz následující bod.
Jaké zvolit živnosti?
Jak založit živnostenský list
Na úřadě vyplníš Jednotný registrační formulář, kterým se přihlásíš k živnosti, a zároveň se můžeš přihlásit i na finanční úřad, správu sociálního zabezpečení a zdravotní pojišťovnu (za OSVČ to jde. Právnická osoba tedy např.s.r.o. musí přihlásit na každém úřadě sama) Pokud máš datovou schránku, můžeš využít možnosti a vyplnit re registrační formulář elektronicky.
Jakou živnost potřebuji pro prodej eBooků
Vydavatelské činnosti, polygrafická výroba, knihařské a kopírovací práce
Výroba zvukově-obrazových záznamů (videa)
Zprostředkování obchodu a služeb
Velkoobchod, maloobchod
Poradenská a konzultační činnost
Mimoškolní výchova a vzdělávání, pořádání kurzů, školení, včetně lektorské činnosti.
Mohly by se vám hodit i další obory, záleží na tom, čemu konkrétně se věnuješ.
Pokud máš volnou živnost, máš oprávnění podnikat ve všech jejích oborech.
Na jeden ŽL lze uvést obory živnosti volné i řemeslné či vázané. Pouze koncese má svůj "list". Kompletní seznam oborů volné živnosti najdete v odkazech na této stránce.
Kdy si mám živnost založit?
Odkazy - důležité informace, úřady a instituce
Daňový portál - elektronická podání pro finanční správu
Živnostenský rejstřík - vyhledávání
Obchodní rejstřík - vyhledávání
Státní správa - všechny ostatní úřady nalezneš zde
Odkazy - důležité zákony a předpisy